Spits, interview van 11 februari, door Eline Verburg

Te Jong Voor Het Museum
'Zou Je Niettegenstaande De Recente Gebeurtenissen Toch Nog Een Verblijf Op Amoureus Gebied In Overweging Willen Nemen Alsjeblieft' leek bassist Theo Vogelaars een heel geschikte titel voor de nieuwe CD. De andere bandleden vonden hem iets te lang en dus werd het '>TK'. We hebben er, na 'Dichterbij Dan Ooit', drie jaar op moeten wachten, maar aanstaande maandag ligt-ie in de winkels. Zanger Rick de Leeuw vindt hem - maar dat vindt hij altijd van een nieuwe CD - "De beste tot nu toe."
De Tröckener Kecks is een Amsterdamse band die al twintig jaar aan de weg timmert. Naast zanger Rick de Leeuw telt de band drummer Gerben Ibelings, gitarist Phil Tilli, bassist Theo Vogelaars en toetsenist Rob van Zandvoort. De Nederlandstalige formatie heeft vooral een reputatie als podiumband, die de zaal - van 'Paradiso' tot elk willekeurig jeugdhonk in de provincie - volledig plat gaan spelen. De vaste schare fans zingt alle nummers van A tot Z mee, hoewel de Kecks nooit een echte hit hebben gehad en op de radio niet die aandacht krijgen als andere Nederlandse bands zoals De Dijk, Van Dik Hout of, recenter, Bløf. De nieuwste single van de Tröckener Kecks, 'Niemand Thuis', schopte het inmiddels echter tot Paradeplaat op Radio 2 en werd veel gedraaid tijdens de Nederlandse week op Radio 3, en de bijbehorende videoclip is regelmatig te zien op de muziekzender TMF.

SLAP AFTREKSEL
Single? Videoclip? Hebben de Kecks niet altijd gezegd dat ze daar nooit aan zouden beginnen?
Rick de Leeuw: "Hoho, dat klopt niet helemaal, dat moet ik even rechtzetten. Tien jaar geleden hadden we een hitje met 'Met Hart En Ziel' en dat beviel ons eigenlijk helemaal niet. Werden we uitgenodigd voor allerlei programma's, waar we dan dit ene nummer mochten playbacken. Je krijgt dan slechts een slap aftreksel van wat we echt zijn. Dáár beginnen we dus nooit meer aan." Nou ja, nooit. Vanmorgen is Rick nog te gast bij Dieuwertje Blok in 'Ontbijt-TV', maar alà.
Rick de Leeuw is inmiddels 39 jaar. De zanger, geboren in Haarlem, valt op door zijn nasale en schorre stem, die de Kecks een zeer herkenbaar geluid geeft. Schaar de Kecks echter nooit in het rijtje 'Nederlandstalige popmuziek', "Want met dat soort gemakkelijk consumeerbare muziek heb ik absoluut niks. Bløf, Volumia! of De Kast, ze kunnen me niet boeien. En bands als De Dijk of The Scene kun je eigenlijk ook niet met ons vergelijken; De Dijk is al veel ouder en The Scene bestaat, sinds Thé Lau solo is gegaan, niet meer."
Toch is een vergelijking tussen De Dijk en De Kecks niet vreemd; beide bands speelden wel eens nummers van elkaar ('Laaiend Vuur') en op '>TK' vinden we zelfs de saxofonist van De Dijk, Roland Brunt, die een solo weggeeft op het nummer 'Niemand Thuis'. Het uitstapje van Brunt was mogelijk, dankzij het sabbatical year dat De Dijk vorig jaar afkondigde. Niks voor de Tröckener Kecks, zo'n jaartje rust? De Leeuw springt zowat uit zijn vel.
"Dan ben je toch niet goed wijs!", valt hij uit. "Geen haar op mijn hoofd die dáár aan denkt. Ik vind het al verschrikkelijk als we één weekend niet kunnen optreden. Ik zit in een band omdat ik dat LEUK vind. Het is, zogezegd, mijn reden van bestaan."

PROFVOETBALLER
Ooit droomde de boomlange zanger van een carrière als profvoetballer. Bij Ajax 1, uiteraard.
"Tot mijn zestiende heb ik stellig geloofd dat dat erin zat", bekent hij. "Ik was vrij goed, maar als ik ermee door was gegaan, was ik in het gunstigste geval gestrand bij Top Oss of een andere eerste divisieclub. Er ontstond dus een probleem toen ik van school kwam. Ik heb nog het plan gehad om geschiedenis te gaan studeren, maar ik wist niet goed hoe dat moest, met die inschrijving en het aanvragen van een beurs en zo. Dus werd ik remblokmonteur bij de Nederlandse Spoorwegen. Echt, daar hoef je helemaal niéts voor te kunnen."
Dat was dus niet bevredigend. Eén datum staat in het geheugen van De Leeuw gegrift: 30 september 1977, Amsterdam, 'Paradiso'.
"Ik ging naar een optreden van The Jam en dacht: Wauw! Muziek, bier, achter de mooie meiden aan! Laat ik ook maar eens een gitaar gaan kopen."
Met dat gitaarspel is het nooit veel geworden, maar met de vrienden met wie hij de Tröckener Kecks formeerde, ging het allengs beter.
"Na een paar jaar vond ik dat we het echt grondig moesten gaan aanpakken. Om als band voet aan de grond te krijgen, moest noeste arbeid worden verricht. De muziek vulde het 'voetbalgat' voor mij perfect op. En omdat ik niks had om op terug te vallen - ik kan niks anders dan dit en dit is nog leuk ook - was er maar één weg: naar voren."
Gehoord en gezien worden is De Leeuws drijfveer.
"Ik wil zo blijven spelen als we nu doen. In kleine cafés, in clubs of op grote festivals. Ooit hebben we wel een theatertournee gedaan, maar dat vond ik niks. Mensen op stoeltjes in de zaal, kopje koffie in de foyer in de pauze en lekker vroeg naar huis. Dat klinkt alsof je al in het museum thuishoort. En in het museum ben je eigenlijk al dood; daar ben ik nog te jong voor."

LUXEPROBLEEM
'>TK' is de twaalfde CD van de Tröckener Kecks en blinkt op tekstueel niveau weer net zo uit als zijn voorgangers, of we nu de bluesy/rocknummers beluisteren of de rustiger ballads. De meeste teksten worden door de zanger geschreven.
"Voor deze CD hadden we een luxeprobleem. We hebben nog nooit zó serieus aan een album gewerkt en gingen er speciaal voor naar Italië met de band. Die reisjes resulteerden in wel vijfentwintig goede nummers, we hadden ook een dubbel-CD kunnen maken."
Muzikaal is er ook iets veranderd, mede dankzij de komst van de nieuwe gitarist Phil Tilli. "We gingen bewust op zoek naar een niéuwe gitarist, geen vervanger voor Rob de Weerd." Bovendien hebben de Kecks een nieuwe platenmaatschappij [PIAS], die mede verantwoordelijk mag worden geacht voor de rijker gearrangeerde nummers. En over belangstelling dezer dagen niets te klagen.
"Natuurlijk ben ik blij dat mensen zeggen: 'Goh, wat mooi'. Dat is de erkenning voor het feit dat je hard, gedreven en geïnspireerd hebt gewerkt."
De grote vragen des levens spelen ook door de hoofden van de Kecks. In hun teksten zijn een paar constanten terug te vinden, zoals de stad, de kroeg, de liefde en de tijd, meestal in fatale combinaties. Dat resulteert in poëtische uitschieters als 'De snijdende kou trekt als een mes door de stad en baant zich een weg naar mijn hart' ('Op De Vlucht') en 'Een hond jankt in de verte, soundtrack van de nacht, wie het hoort neuriet onontkoombaar mee' ('Niemand Thuis'). Kom daar maar eens om bij Volumia! of Marco Borsato.
De Leeuw: "Ik probeer altijd om niet altijd alleen vanuit mijn eigen perspectief te schrijven, hoewel elke plaat wel een persoonlijke plaat is. Bij de meeste teksten is de zanger de hoofdpersoon in het lied en altijd een toffe gast. Veel Nederlandse muziek is zo tuttig, zo netjes binnen de lijntjes. Zoals Doe Maar, dat vond ik niks en vind ik nog steeds niks. Nep-reggae met kinderversjes."

MEEZINGERS
De nummers van '>TK' zijn inmiddels al uitgeprobeerd op het podium. Vooral het nummer 'Ik Denk Nooit Meer Aan Jou' blijkt geweldig aan te slaan en dreigt met stip de Top 10 van mooiste Kecks-nummers binnen te komen, die op de eigen website (www.kecks.nl) is te vinden. Op nummer één staat overigens al sinds tijden 'Achter Glas' uit 1987, dat door ex-drummer Leo Kenter is geschreven, met de ijzersterke tekst 'Een koude wind gleed langs mijn rug en fluisterde mijn naam / Ik keek om maar zag geen mens op straat / Alleen een blonde dame rood verlicht achter een raam / Ze wenkte en toen was het al te laat'. Omdat alle nummers van de Kecks tijdens concerten luidkeels worden meegezongen, leek het De Leeuw aardig om een vreemde tekst op te nemen op '>TK' en dat werd 'Zou Je Niettegenstaande De Recente Gebeurtenissen Toch Nog Een Verblijf Op Amoureus Gebied In Overweging Willen Nemen Alsjeblieft', dat niettegenstaande deze merkwaardige zin toch uitermate goed op lekker stevige muziek is gezet.
De Leeuw: "Het gaat over iemand die zijn ex ontmoet en haar lastigvalt, maar niet goed weet wat hij moet zeggen. En dan komt deze zin eruit. Dat wordt dus nooit meer wat. Een onzingbaar meezingbaar lied. Er zijn mensen die het nu al kunnen meezingen en dat aantal zal snel groeien." Het beste advies luidt dan ook: leer de teksten en ga zo snel mogelijk naar een concert. Want dat is en blijft de allerbeste plek om de Tröckener Kecks te horen.

Pers